Wednesday, March 2, 2011

::P.E.T.U.A D.E.M.A.M::


DEMAM KUNING@JAUNDICE
Ambil anggur hitam...beri pada baby..oooppss jgn la bagi sebiji 2 ye...nt tercekik anak..picit anggur 2 n air yg kuar 2 letak kat bibir atau dlm mulut baby

 DEMAM CAMPAK
Ambil daun semambu.gunakan sebagai alas tidur untuk baby dan daun semambu juga boleh ditumbuk bersama kunyit dan beras kemudian disapukan pada badan.

 DEMAM PANAS
Ambil daun bunga raya, daun rambutan, daun jambu batu serta daun durian belanda dan rendamkan ke dalam sebesen air. Ramaskan hingga keluar lendir. Sapukan pada dahi, rambut dan badan anak.

 DEMAM DENGGI
Beli 1/2 ekor ketam bunga dan buat sup ketam(buat sedap2 yee..kalu x sedap anak mesti x nk mkn..)Beri makan pada anak.(ini untuk anak yang sudah boleh makan yeee...)

 DEMAM SELSEMA
Ambil kapur sireh dan ibu kunyit (potong sedikit)Letak kan sedikit kapur sireh tadi pada ibu kunyit yang dipotong.Kemudian sapu pada batang hidung anak.Setelah disapukan potong bahagian ibu kunyit yang diletakkan kapur dan diletakkan pada tungku dapur masak kita 2.tujuan bila letak kat situ bila kita nyalakan api kunyit 2 pon mesti akan kering sbb panas kan.So mcm 2 juga la keringnye selsema anak kita..(petua ni mak cik aku yg bg...alhamdullilah tiap kali(ada 2/3 kali dia kena) sirhan kena selseme aku amalkan petua nih, selseme dia 2 hari jek mesti kering.so x perlu bg dia mkn ubat selseme..

Nota Ringkas :SELAMAT BERAMAL!!!...(hehehehehheeee)

No comments:

Post a Comment